Belabberd Nederlands

Engels aan kleuters op de basisscchool zou het Nederlands van die kleuters niet verslechteren, zo is de voorlopige conclusie van De Bot, hoogleraar in Groningen, op basis van een klein onderzoekin opdracht van het Europees Platform, een club die het Nederlands onderwijs zo snel mogelijk wil vertweetaligen.
Het treinblad Spits meldt dat een aanzienlijk deel van de aankomende hbo-leerlingen zo slecht is in Nederlands dat ze moeten worden bijgespijkerd. Dan hebben we het over voormalige basisschoolleerlingen die nog niet werden lastiggevallen met Engels op de kleuterleeftijd, maar hun lessen in het Nederlands kregen. Ik heb De Bot een paar vragen over zijn onderzoek gesteld, maar ik wacht nog op antwoord. Ondertussen vindt een belangrijk deel van de Tweede Kamer dat we rustig door kunnen gaan met de verengelsing van het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Dat lijkt op politieke moord van de eigen taal. Wat bezielt die mensen daar in Den Haag?

4 thoughts on “Belabberd Nederlands

1. Dit onderzoek is niet onafhankelijk. De universiteit van Groningen wil van het Nederlands af en speelt onder één hoedje met het zich Europees noemende, maar in werkelijkheid Engels Platform voor Nederlands Onderwijs. Dit Platform is dé motor achter de verengelsing van het Nederlands onderwijs van basis – tot hoger onderwijs en daarmee van de Nederlandse jeugd: wie de jeugd heeft, heeft de Engelstalige toekomst. Natuurlijk is de conclusie uit een dergelijk onderzoek dat het Nederlands van kleuters die Engelstalig onderwijs krijgen daar niet onder lijdt. De tweetaligheid die het Platform voorstaat is vals: TTO is eentalig onderwijs in het Engels met uitzondering van de andere vreemde talen en het vak Nederlands: de Engelse School. Er is niets tegen tweetaligheid, het is zelfs verrijkend, maar er wel veel tegen tweetaligheid in te brengen als die een overgangssituatie is van voertaal Nederlands naar voertaal Engels in Nederland. Zo ging het in de 19e eeuw ook in Ierland.

2. Wanneer worden ze eens wakker. En tuurlijk tast het het Nederlands niet aan op zichzelf. Ik ken meerdere mensen die van huis uit tweetalig zijn en perfect Nederlands spreken. Het tast uiteraard wel het Nederlands aan in de andere betekenis van het woord. Het zal het aanzien van onze taal verder aantasten. Verder verdrukken en nog onbelangrijker maken. Want als we toch allemaal tweetalig zijn….. Het Nederlands als een soort Fries in Nederlands over 50 jaar? Wel interessant gaan we dan hetzelfde doen met het Mandarijn of zijn die vertaalapperaatjes a la Startrek dan al in trek?