Taaltoets voor aankomende studenten

Oud-politicus Frits Bolkestein wil dat er een verplichte toelatingstoets Nederlands komt voor mensen die een HBO-studie of universitaire opleiding gaan doen. Dat bepleitte de oud-VVD-leider bij de overhandiging van het boek “De staat van morgen” van koffiedikkijker Adjiedj Bakas over de toekomst van overheid en politiek. Volgens Bolkestein is de beheersing van het Nederlands van aankomende studenten onder de maat. Er lijkt zo waar een hausseje te ontstaan. Eerst Zijlstra, die vindt dat Nederlands de collegetaal dient te zijn als een studie niet internationaal is (maakt één buitenlandse student een studie internationaal?) en nu Bolkestein. Aan de VU krijgen studenten al een bijspijkercursus Nederlands en, niet verbazingwekkend, ook op het HBO is de beheersing van het Nederlands belabberd. Zou iets van die noodkreten in de domme koppen van de leden van de Onderwijsonraad of van het Parlement (de goeden niet te na gesproken) doordringen? Of zijn die er, zonder dat hardop te zeggen, er op uit het Nederlands, met de gulden (zei hij rancuneus), door de plee te spoelen? Op de uitspraak van Zijlstra reageerden woordvoerders van de PvdA en van mannetje Pechtolds eigen D66 met de wens dat universitaire docenten beter Engels moesten leren.

1 thought on “Taaltoets voor aankomende studenten

1. Het lijkt duidelijk te zijn dat de PvdA en D66 het Nederlands verachten en daarom dus de nek willen omdraaien, o.a. met behulp van ‘tweetalig onderwijs’, een eufemisme voor eentalig Engels onderwijs met als uitzonderignen de andere vreemde talen en het vak Nederlands. PvdA betekent dus Partij van de Anglificatie. Ook Groen Links is tegen het Nederlands: deze partij noemt verzet tegen de verengelsing ‘bekrompen’. Vroeger stemde ik D66, nu niet meer. Partijen die van ons land en zelfs van heel Europa een Engels/Amerikaanse kolonie – East Britain – willen maken in het kader van de nep-internationalisering kunnen me wat.