Ook Groninger gezellen in Engels onderwezen

Bij de Rijksuniversiteit in Groningen vinden ze dat ze nog niet genoeg Engels in de collegezaal gebruiken. Tien eerstefaseopleidingen bij de faculteit wiskunde & natuurwetenschappen worden alleen nog maar in het Engels gegeven.
De RUG-faculteit wil met die maatregel meer buitenlandse studenten aantrekken. Die moeten er voor zorgen dat een tekort van € 3 miljoen wordt weggewerkt. “Het bestuur wil zo snel mogelijk komen tot een internationale gemeenschap van studenten. Nederlandse en buitenlandse studenten volgen gezamenlijk onderwijs; er is geen aparte stroom voor Nederlanders of voor buitenlandse studenten”, schrijft het faculteitsbestuur in een brief aan de medewerkers. “Nederlands is slechts bij uitzondering toegestaan in het eerste semester en alleen bij kleinschalige activiteiten, zoals werkcolleges en practica.”
De universiteiten worden niet langer bevolkt door mensen die nieuwsgierig zijn naar het hoe en waarom, maar door lieden die denken dat de universiteit een winstgenererende organisatie is (zie ook de hartenkreet van Ewald Engelen van de UvA).
En zo wordt het Nederlands, met goedkeuring van het parlement en de overheid (waar blijft Zijlstra?), steeds verder op eigen terrein teruggedrongen… Op een dag zullen we wakker worden en constateren dat Nederlands niet langer de voertaal is in Nederland (en Vlaanderen).

2 thoughts on “Ook Groninger gezellen in Engels onderwezen

1. Echte Béta’s doen er goed aan een grote boog om de Nederlands-hatende universiteit van Groningen te maken. Het komt er nog van dat exact gerichte studenten geen beta-studies kunnen volgen, niet omdat ze slecht zijn in exacte vakken, maar slecht zijn in Engels! Wat is dat voor waanzin?