Hoogleraren laken eindexamen Nederlands

Heerlijk. Weer eens even dat woord ‘laken’ (ww) gebruiken, maar daar wil ik het niet over hebben. Het gaat om het examen Nederlands. Dat heeft de toorn van een groep hoogleraren Nederlands opgeroepen. Dat examen zou op geen enkele manier bijdragen aan de kennis van taal of taalvaardigheid, schrijft de Volkskrant. Dat is, dacht ik, ook niet de bedoeling van een examen. Dat is alleen maar bedoeld om te toetsen hoe het met die kennis zit, maar de formulering zal het gevolg zijn van de gebrekkige taalvaardigheid of van het geringe begrip van de Volkskrantjournalist.
Nou vraag ik me af waar die hoogleraren zich druk om maken. Of ik eigenlijk weet ik het wel, maar heeft het ook zin? Het deugdelijk toetsen van kennis is bijna onmogelijk, maar je moet toch wat als je vijf of zes jaar kennis hebt gestouwd in de hoofden van die, meest, onwillige pubers. Elk examen schiet ernstig te kort. We toetsen veel, maar weten nauwelijks hoe dat moet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat de leerling tegenwoordig op het examen voor zijn/haar kiezen krijgt, maar tekstverklaring is daar, getuige een eerder schotschrift van hoogleraar Marc van Oostendorp, nog steeds een onderdeel van. Plezante lectuur, dat schotschrift, en Van Oostendorp heeft natuurlijk een duchtig punt. Zijn ze nou helemaal gek geworden in die examencommissie Nederlands?, denk je als je het leest, maar hoe komt het dat die hoogleraren juist hierover in toorn ontsteken en een petitie opstellen? Prof.Marc van Oostendorp Nogmaals, de hoogleraren hebben een punt, maar hoe belangrijk is dat? Misschien ben ik weer appels met peren aan het vergelijken, maar waarom hoor je toch zo weinig van hoogleraren Nederlands, de goede als Anneke Neijt niet te na gesproken, over de overal in Nederland en Vlaanderen doordenderende taalverdringing. Nu lijkt het er op of we kibbelen over de kleur van de auto die we willen kopen, terwijl we het niet (willen) hebben over het doorgeroeste chassis. Het Nederlands is aan de Nederlandse universiteiten een nog maar nauwelijks gedulde taal geworden en, met het opdringen van het Engels in het tertiaire onderwijs, wordt het ook steeds meer verdrongen in het secundaire en basisonderwijs. Hofland zei het bij zijn aanvaarding van de Lofprijs: Nederland is een tweetalig land aan het worden. Waar blijft het brede protest van de hoogleraren (en leraren) Nederlands? Ik wacht met smart op hun acties (liever geen petities). Intussen verkneukel ik me nog even met het dat prachtige laken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.