B&w Amsterdam geen tijd voor de Lofprijs

Amsterdam huilt
Prent van Eric Coolen

De burgemeester van Amsterdam liet onlangs in een koddige brief vol opzettelijke spelfouten weten dat hij geen gaatje in zijn agenda kon vinden om de stoffelijke blijken van de Lofprijs der Nederlandse taal 2013 in ontvangst te nemen. Hij zei in de brief dat het een hele eer was om die prijs toebedeeld te hebben gekregen en dat onderwijswethouder Pieter Hilhorst in deze de meeste lof toekomt. Die (mijn) spelvaut heeft waarschijnlijk niet geholpen de burgemeester en zijn wethouder te overtuigen van de ‘degelijkheid’ van de stichting Nederlands (kunnen niet eens spellen, die sukkels), maar ik denk dat de Amsterdamse politieke situatie minstens zo sterk heeft meegespeeld bij het nemen van de beslissing. Stel je maar voor: b&w krijgt een pluim voor het antwoord dat ze raadslid Jan Paternotte geeft op zijn (= Paternottes) verzoek alle Amsterdamse basisscholen zo snel mogelijk tweetalig te maken. Paternotte kreeg lik op stuk van b&w van Amsterdam. Tweetaligheid is geen prioriteit van het Amsterdamse gemeentebestuur. Taalachterstand van veel basisschoolleerlingen is een zeer veel grotere zorg, was de nuchtere reactie van b&w.
Het vervelende is nu dat die verdomde Paternotte fors heeft gewonnen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart en dat D66 de grootste partij in Amsterdam is geworden. De PvdA van lijsttrekker Hilhorst heeft een fikse tik op de neus gekregen en Hilhorst heeft daar zijn konsekwenties (nee, ik kan niet spellen) uit getrokken. Van der Laan zal, of ie nou wil of niet, zeer waarschijnlijk verder moeten met die vermaledijde Paternotte, dat ventje dat boven komt drijven wegens gebrek aan (geestelijk) gewicht. Tja, dan wordt het voor de Amsterdamse burgemeester lastig om die prijs nog eens pontificaal in ontvangst te nemen, laat staan voor Hilhorst. Ik snap het wel, maar het is toch wel heel jammer. Amsterdam zit nu opgescheept met een fanaat die Amsterdam koste wat kost wil ‘vertweetaligen’. Valide argumenten heeft hij daarbij nauwelijks.

1 thought on “B&w Amsterdam geen tijd voor de Lofprijs