De universiteit is er kennelijk om je Engels te leren

Jo van Ham: TUe vanaf 2020 volledig Engelstalig
Jo van Ham (afb: TUE)

“Om voor iedereen toegankelijk te zijn en niemand uit te sluiten moeten we elkaar in ieder geval kunnen verstaan. Dat vraagt om een gemeenschappelijke taal”, zegt Jo van Ham, vicevoorzitter van het College van Bestuur. Het nieuwe taalbeleid gaat uit van het principe ‘Engels als het moet, Nederlands als het kan’. “Als je alleen met Nederlanders bent, ga je natuurlijk geen Engels spreken, maar alle schriftelijke communicatie is vanaf 2020 in het Engels.” De Universiteitsraad staat volledig achter de plannen”, aldus het Eindhovens Dagblad. Meneer van Ham van de TU Eindhoven, oud directeur-generaal van het ministerie van OC&W, heeft geen boodschap aan de Nederlandse wet. Hij had net zo goed kunnen zeggen dat we Nederlands zouden gaan hanteren als taal van de  TUE.
Bij Elphi Nelissen, hoogleraar Bouwkunde aan de TUE die in het ED geciteerd wordt, komt de aap uit de mouw. Zij hanteert het argument dat in de universitaire bestuurderswereld veel gehoord wordt: Engels is (nu eenmaal) de taal van de wetenschap, dus moeten we wel overstappen als we onze studenten een internationale carrière willen bieden. Aan die redenering deugt natuurlijk een heleboel niet. Zo is een technische opleiding nauwelijks een wetenschappelijke opleiding. Weinig ingenieurs komen in de wetenschap terecht, maar wel veel in Nederlandse bedrijven. Een universiteit is tegenwoordig grotendeels een beroepsopleiding.

Taalopleiding

Wat ik in die redenering echter vooral zo eigenaardig vind is dat de ‘universiteit’ kennelijk gezien wordt als taalopleiding. Mensen worden niet langer geacht er zich in een wetenschap te verdiepen maar om Engels te leren. Die kromlullerij van universiteitsbaasjes heeft niks met wetenschap te maken. Die hebben het niet over didactische of wetenschappelijke zaken, de Nederlandse wetenschap heeft nog nooit zo gefloreerd als toen de Nederlandse universiteiten volledig Nederlandstalig waren, waar ze het als regenten van een wetenschappelijke opleiding over zouden moeten hebben, maar die denken en praten slechts in bedrijfskundige termen. Dat bedrijf moet ‘producten’ afleveren en financieel gezond zijn.

Het is sedert dat de universiteiten zich zijn gaan gedragen als bedrijven met colleges van bestuur die weinig met wetenschap van doen hebben snel bergafwaarts gegaan met het Nederlands aan de universiteiten. Dat heeft niks met wetenschap te maken en al helemaal niet met didaktiek.