De taal van de Taalunie behoeft verbetering

Laat ik voorop stellen dat ik de Taalunie een warm hart toedraag. Van mij zul je daar niet zo gauw een kwaad woord over horen, maar ik moet de zaak nu wat nuanceren. De Taalunie stuurde me een berichtje over de inrichting van een webstek taalbeleid voor het hoger onderwijs. Dat viel niet mee. ‘Bouwstenen aanreiken’ en’ aftoetsen aan andere praktijken’, hoe krijg je dat uit je pen? En wat moet dat ‘laagdrempelige’ bij hoger onderwijs? Afijn, oordeel zelf (ik ik hoor of lees het wel).

Nieuw online platform voor kennisdeling taalbeleid in het hoger onderwijs

12/12/2018

Het Nederlands/Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs heeft een nieuw platform voor kennisdelinggepresenteerd. Het platform biedt instellingen in het hoger onderwijs op een laagdrempelige manier toegang tot goede praktijkvoorbeelden van taalondersteuning maar ook informatie over de implementatie van taalbeleid.

Toetsen aan de praktijk

Het online platform is een digitale verzamelplaats van concrete en goede praktijken uit hogeronderwijsinstellingen van Nederland en Vlaanderen. De website reikt bouwstenen aan om gedurende de hele opleiding te werken aan taalvaardigheid Nederlands. Elke praktijk is beschreven met oog voor de succesfactoren en aandachtspunten, waardoor iedere onderwijsinstelling de eigen initiatieven kan aftoetsen aan andere praktijken.

Structureel taalvaardigheidsbeleid

An De Moor, lid van de Raad voor Nederlandse Taal en Letteren: ?In het adviesrapport Vaart met Taalvaardigheid. Nederlands in het hoger onderwijs (2015) adviseerde de Raad het Comité van Ministers van de Taalunie om met hogescholen en universiteiten de dialoog aan te gaan en via bestuurdersbijeenkomsten afspraken te maken over een structureel taalvaardigheidsbeleid in het hoger onderwijs. Taalvaardigheid vormt immers de basis voor verschillende competenties waarover afgestudeerden in het hoger onderwijs moeten beschikken zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen en creativiteit.?

Noodzaak

Pieterjan Bonne coördineerde als voorzitter van het Nederlands/Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs de ontwikkeling van het kennisplatform. Hij benadrukt het nut en de noodzaak van dit initiatief: ?Uit een zeer recente studie van prof. dr. Marc van Oostendorp van de Radboud Universiteit blijkt nog maar eens dat studenten in het hoger onderwijs de Nederlandse taal niet genoeg beheersen. Op ons kennisplatform – waaraan we met velen ondersteund door Lien Van Achter gewerkt hebben – vinden hogeronderwijsinstellingen niet alleen goede voorbeelden van taalondersteuning maar ook informatie over de implementatie van taalbeleid.?

Het kennisplatform is het resultaat van de opdracht van voormalig Nederlands minister van OCW Jet Bussemaker en Vlaams minister Hilde Crevits aan de Taalunie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.